advertise

اسکوپ در سنک کاری چیست

اسکوپ سنگ بدین معنی است که سنگ هایی که در تراز قائم استفاده می شود برای اطمینان از عدم شل شدن و سقوط آن و همچنین پایداری در حین زلزله، اسکوپ می شود. برای این منظور پشت سنگ توسط دستگاه فرز سنگ شیار داده شده و بعد سیم آرماتور بندی سخت نه نرم دور این حاشیه قرار داده می شود و از پشت این سیم از دو طرف سنگ به هم تابونده می شود. این سنگ وقتی در تراز قائم قرار گرفت و وقتیکه دوغ آب پشت سنگ ریخته شد سیم با دوغ آب پیوستگی ایجاد کرده و احتمال سقوط سنگ از بین خواهد رفت. عموماً واژه اسکوپ به عنوان مهار سنگهای نما شناخته می شود ولی حتی برای سنگهای قائم که به عنوان سنگ ازاره در داخل فضاهایی مانند بیمارستان و بانکها مورد استفاده قرار می گیرد نیز بایستی انجام شود.
دلیل اسکوپ این است که سنگ بر خلاف آجر قدرت مکش کمتری داشته و ملات را کمتر به خود جذب می کند. به همین دلیل ممکن است به مرور زمان ملات پشت سنگ خشک شده و چسبندگی بین ملات و سنگ از بین رفته و سنگ سقوط کند که در حالت سنگ نما می تواند خطر آفرین باشد.

الیاس بتن خراسان جنوبی

انواع روشهای اسکوپ (اتصال) سنگ نما

۱- چسباندن قطعه سنگ مستطیلی به پشت سنگ
یکی از روشهای بسیار آسان و ارزان اسکوپ سنگ در نما، چسباندن تکه های سنگی به ابعاد حدود ۳ سانتیمتر و ضخامت حدود ضخامت سنگ، در فواصل و تعداد مناسب، در پشت سنگ است.
۲- اسکوپ به روش پیچ و رول پلاک
استفاده از پیچ و رولپلاک بعد از اجرای نمای سنگی و در مواقع اضطراری مرسوم است. در این روش در ۲ تا ۴ نقطه از سنگ بکمک دریل و پیچ و رولپلاک سنگ را به ملات پشت آن درگیر میکنند.
۳- مهار سنگ نما با سیم فلزی
در این روش، پیش از نصب سنگ، شیارهایی را به کمک دستگاه فرز بر روی لبه های سنگ ایجاد کرده و سپس سیمهای گالوانیزه را بصورت ضربدری از شیارهای ایجاد شده عبور می‌دهند؛ بدین ترتیب با قرار گرفتن این سیمها در دوغاب ریخته شده در پشت سنگ، اتصال مقاومتری میان سنگ و دیوار ایجاد می‌شود.
**نکته ای که در هنگام قرار دادن سیم‌ها باید رعایت شود این است که میان سنگ و سیم گالوانیزه یک لقمه سنگی قرار می‌گیرد که موجب بهتر قرار گرفتن سیم در دوغاب سیمانی خواهد شد.**

اسکوپ (اتصال) سنگ نما

یکی از مصالحی که به وفور در نمای ساختمان بکار میرود، سنگ است، سنگ از دیدگاه معماری و زیبایی به ساختمان انسجام میدهد و به ساختمان های شهر هویت معنا داری میبخشد. سنگ از مصالحی است که با توجه به آلودگی های زیاد شهری دیرتر از مصالح دیگر کثیف میشود و تمیز کردن آن به مراتب آسان تر است. اما سنگ به علت دارا بودن سطح صاف و صیقلی و عدم خاصیت مکندگی، اتصال کاملی با ملات پشت آن ندارد، ضمن اینکه اختلاف ضریب انبساط حرارتی آن با ملات باعث میشود براحتی از ملات پشت آن جدا گردد. همچنین تکان های وارده بر ساختمان توسط نیروی زلزله یکی از دلایل مهم افتادن سنگ های نما می باشد، بطوریکه حتی در زلزله ها با مقیاس پایین نیز امکان جدا شدن و افتادن سنگ نما وجود دارد. افتادن سنگ از نما گاهی باعث واردن آمدن خسارت مالی و جانی زیادی میگردد. روش هایی برای بر غلبه بر مشکل فوق وجود دارد اما کماکان به عنوان یک دغدغه پایدار در طول عمر ساختمان، در استفاده از این نمای زیبا، برای مهندسان وجود دارد. یکی ار روشهای اسکوپ سنگ نما استفاده از اسکوپ کششی میباشد

الیاس بتن خراسان جنوبی

مزایای اسکوپ کششی: